Goedenavond,
Door de leuke inkoopactie van de Prepshop ben ik verleid om een DO aan te schaffen. Na een aantal jaren vis gerookt te hebben leek het mij ook leuk om is wat nieuws te proberen. Dus de introductieactie kwam als geroepen.
De aankoop en verzending verliepen zonder enig probleem. Na 4 dagen had ik dan vorige week vrijdag de Dutch Oven binnen. Ik heb gekozen voor de kleinste variant 'slechts 3 liter'. Aangezien ik in mijn eentje ben.
Deze DO van Valhal outdoor komt in een kartonnen doos. Ondanks dat deze pan 3 liter inhoudt heeft weegt hij toch tegen de 5 kilo aan. Wat een kolos !

Uitgepakt

Vandaag aan het begin van de middag de DO ingebrand. De oven op 150 graden voor een half uur hierna even het was laagje eraf vegen en daarna insmeren met zonnebloem olie. Dit nog een kwartier laten staan in de oven hierna was hij klaar voor gebruik. Er zat in de doos geen gebruiksaanwijzing bij; echter op internet is dit eenvoudig terug te vinden.
Na het inbranden besloten om hem maar gelijk uit te proberen. Op internet had ik al wat goede recepten gezien voor het bereiden van spareribs. Zie de foto's hieronder voor een impressie:




Conclusie:
Wanneer je de DO in je handen hebt voelt het als een 'machtige' pan. Die wel even meegaat wanneer je hem goed onderhoudt. De extra verkrijgbare accessoires zoals een lidlifter en kolentang zijn wel erg fijn om te gebruiken. De lidlifter doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat je het deksel netjes omhoog kan tillen en de as niet in je DO kan vallen. De kolentang is makkelijk wanneer je gebruik maakt van briketten om deze op en af het deksel te halen. Wanneer je hem voornamelijk in een oven gebruikt zal je dit niet nodig hebben.
Het recept wat ik er in gemaakt hebt smaakte erg goed ! De reacties waren ook erg goed. Het is wel even goed opletten hoeveel briketten je gebruikt. Zo heb ik mij gehouden aan de tabel die op Prepshop.nl staat. Echter wanneer ik mij hieraan houdt wordt het warmer dan omschreven. Dit verkortte de gaartijd aanzienlijk. Dus pas je kolen hoeveelheid aan op het model oven wat je hebt.
Het schoonmaken van de pan ging wat moeilijker dan gewend. Mijn 'normale' pannen maak ik vaak schoon met gewoon wat zeepsop terwijl dit met een DO ten zeerste wordt afgeraden. Dus ben ik aan de slag gegaan met een afwasborstel en heet water. Uiteindelijk was de pan goed schoon. Hierna de pan laten drogen en nog even met zonnebloem olie de DO ingesmeerd om roestvorming te voorkomen
Al met al ben ik blij met deze aankoop. Ik heb erg veel zin om zelf te experimenteren. Een ding weet ik zeker: wanneer je het verknoeid ligt het niet aan de pan maar aan je eigen kookkunsten...
Door de leuke inkoopactie van de Prepshop ben ik verleid om een DO aan te schaffen. Na een aantal jaren vis gerookt te hebben leek het mij ook leuk om is wat nieuws te proberen. Dus de introductieactie kwam als geroepen.
De aankoop en verzending verliepen zonder enig probleem. Na 4 dagen had ik dan vorige week vrijdag de Dutch Oven binnen. Ik heb gekozen voor de kleinste variant 'slechts 3 liter'. Aangezien ik in mijn eentje ben.
Deze DO van Valhal outdoor komt in een kartonnen doos. Ondanks dat deze pan 3 liter inhoudt heeft weegt hij toch tegen de 5 kilo aan. Wat een kolos !
Uitgepakt
Vandaag aan het begin van de middag de DO ingebrand. De oven op 150 graden voor een half uur hierna even het was laagje eraf vegen en daarna insmeren met zonnebloem olie. Dit nog een kwartier laten staan in de oven hierna was hij klaar voor gebruik. Er zat in de doos geen gebruiksaanwijzing bij; echter op internet is dit eenvoudig terug te vinden.
Na het inbranden besloten om hem maar gelijk uit te proberen. Op internet had ik al wat goede recepten gezien voor het bereiden van spareribs. Zie de foto's hieronder voor een impressie:
Conclusie:
Wanneer je de DO in je handen hebt voelt het als een 'machtige' pan. Die wel even meegaat wanneer je hem goed onderhoudt. De extra verkrijgbare accessoires zoals een lidlifter en kolentang zijn wel erg fijn om te gebruiken. De lidlifter doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat je het deksel netjes omhoog kan tillen en de as niet in je DO kan vallen. De kolentang is makkelijk wanneer je gebruik maakt van briketten om deze op en af het deksel te halen. Wanneer je hem voornamelijk in een oven gebruikt zal je dit niet nodig hebben.
Het recept wat ik er in gemaakt hebt smaakte erg goed ! De reacties waren ook erg goed. Het is wel even goed opletten hoeveel briketten je gebruikt. Zo heb ik mij gehouden aan de tabel die op Prepshop.nl staat. Echter wanneer ik mij hieraan houdt wordt het warmer dan omschreven. Dit verkortte de gaartijd aanzienlijk. Dus pas je kolen hoeveelheid aan op het model oven wat je hebt.
Het schoonmaken van de pan ging wat moeilijker dan gewend. Mijn 'normale' pannen maak ik vaak schoon met gewoon wat zeepsop terwijl dit met een DO ten zeerste wordt afgeraden. Dus ben ik aan de slag gegaan met een afwasborstel en heet water. Uiteindelijk was de pan goed schoon. Hierna de pan laten drogen en nog even met zonnebloem olie de DO ingesmeerd om roestvorming te voorkomen
Al met al ben ik blij met deze aankoop. Ik heb erg veel zin om zelf te experimenteren. Een ding weet ik zeker: wanneer je het verknoeid ligt het niet aan de pan maar aan je eigen kookkunsten...
[Review] Dutch oven
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire