lundi 6 juillet 2015

Wake up call - Roken & Preppers

Beste allen!

Zoals we allemaal weten is roken niet al te gezond voor je. De rook die bij de verbranding van de tabak vrijkomt bevat meer dan 70 stoffen vrij, waaronder nicotine, koolmonoxide en teer welke in het lichaam van de roker of rookster terecht komen. Een filtersigaret verminderen deze gezondheidsrisico's totaal niet. Veel mensen weten echter niet dat er veel meer schadelijke stoffen inzitten...



Een zeer interessante video die het waard is om te kijken. Voor de mensen die geen zin hebben, hierbij een korte mini-samenvatting (doet totaal geen recht aan deze video).

Bij de verbranding van tabak komen ook meerdere radioactieve stoffen vrij, twee van deze stoffen zijn polonium-210 en lood-210. Deze stoffen komen voort uit de fosfaathoudende kunstmest die gebruikt worden bij de kweek van tabakplanten. Deze blijven zelfs na de verwerking van de tabak nog in de bladeren zitten en komen bij het roken ervan vrij. Met elke sigaret die je rookt adem je dus radioactief materiaal in.
Per sigaret komt dit neer op 0.04 picocuries aan straling per jaar, 1 "Pico-Sievert" komt neer op 10-12 Sievert. Dit is heel weinig. De jaarlijkse maximale inname aan Sievert die is vastgesteld door gezondheidsorganisaties, gemeten in millisievert, is namelijk 20mSv/jaar. Waarbij één millisievert 10-3 Sievert is. Een heel klein getal, lijkt zo. Maar schijn bedriegt.

Ik begrijp dat dit allemaal kan klinken als hokuspokus taal. Net zoals in de video zal ik het in perspectief plaatsen:

  • Jaarlijkse toegestane achtergrond straling: 2,000 μSv (microsievert, 100 μSv = 1 millisievert)

  • Één CT-scan: 7,000 μSv

  • Fukishima inwoners extra straling gedurende hun hele leven: 10,000 μSv

  • US Radiatie-arbeiders, maximale extra straling per jaar: 50,000 μSv

  • Astronaut voor 6 maanden in het ISS: 80,000 μSv

  • Gemiddelde roker extra straling per jaar, PER JAAR: 160,000 μSv


Conclusie: Rokers op het forum die zich druk maken om eventuele fallout van Tsjernobyl, Fukushima of de straling van hun magnetron kunnen beter per direct stoppen met roken. Je leven doorbrengen in Fukushima is 16x gezonder dan één jaar roken.

Laat dit een wake-up call zijn. Preppen gaat niet alleen om SHTF-scenario's maar het is ook een lifestyle. Jezelf voorbereiden op bv. economisch verval terwijl je je dagelijks vol pompt met gif en radioactief materiaal door te roken klinkt niet echt logisch. Elke 15 sigaretten treedt een mutatie in je cellen op, naast de natuurlijke mutaties die plaatsvinden. Deze mutatie vergroot de kans tot het ontstaan van een kankercel. Neem deze kans niet voor lief.

Voor de de duidelijkheid: Ik heb niets tegen rokers, veelal zijn het gewoon aardige, lieve mensen. Juist daarom schrijf ik dit ook, hopelijk dringt het tot jou, lezer en roker, door en zie je in dat het niet alleen maar nicotine en teer is wat je inademt.
Ook is dit natuurlijk voor de niet-rokers een mooi moment om ons ervan te overtuigen nooit te gaan roken :)

Allemaal het beste, ik wens jullie allemaal een gezond leven.
Windmill


Wake up call - Roken & Preppers

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire