Eindelijk is het zo ver.
Na 23 jaar aub is de rechtzaak die ik had lopen tot een einde gekomen.
23 jaar geleden had ik een mega verkeersongeval dat ik maar net heb overleefd.
De lichamelijke schade was aanzienlijk en jaren heeft het geduurd voor ik weer ongeveer mezelf was.
Blijvende schade kon niet worden weggewerkt.
1 nier verloren , een gescheurde lever , gebroken rug op 3 plaatsen , de reukzin totaal weg en zo veel meer ....dit is niks om mee te maken als je 18 bent.
Na talloze heel zware operaties kon ik eindelijk weer naar huis en begon de revalidatie. Eerst lichamelijk en dan jaren psychisch .
De andere lijdensweg was de juridische. De tegenpartij doet er werkelijk alles aan om een zaak te winnen zelfs al zijn ze de '' schuldige''.
Bon , dit is achter de rug en ik heb altijd gezegd dat ik een terreinwagen nieuw zal kopen als dit moment er is .
Het moment is er . Ik ben heel pietje precies als het op zoiets aan komt en de keuze is teruggevallen op 2 wagens.
Aan de ene kant de Jeep Wrangler lang chassis met de 2.8 diesel of de Land Rover Discovery met de 3.0 diesel.
Beide liggen in dezelfde prijsklasse maar hebben heel grote verschillen.
Met beide een proefrit gemaakt on en off road en beide kunnen veel.
De Jeep is meer het terrein beest die best voorzien is op het het terrein werk.Met de 2.8 diesel motor van 200 pk kruipt deze wagen over alles wat de natuurwet toelaat.
Ontkoppelbare stabilisatorstangen , inschakelbare H en L en geen permanente 4x4 wat ik altijd waardeer om zelf de beslissing te nemen.
Reserve wiel hangt op de deur achteraan en de electronica is werkelijk voorzien om terrein werk te doen.
1meter water waad deze reus perfect door. Komt er water binnen , geen probleem...de wagen is er op gebouwd en afvoerstoppen zijn voorzien.
De rit met dit beest was een avontuur en je voelt dat je niet met een doetje op de baan bent.
Jaren lang heeft dit beest zich reeds bewezen en veel slechte kritiek is er niet over te vinden. Spare parts en after market zaken zijn er bij de vleet en het is en wagen waar makkelijk zelf aan te sleutelen is. Onderhoud is iets van niets en er zit heel veel standaart techniek in waar ik heel goed in thuis ben. Een Jeep wrangler is wel een heel klein beetje puriteins maar daar maak je zelf een keuze.
Omdat de motor een euro 5 is betaal je in België 3950 euro BIV :mad: en 770 euro jaarlijkse taks. Aankoopprijs ligt rond de 47.000 euro voor een full option Sahara met speciale overbrenging zodat je 2,2 t ttrekvermogen hebt.
De Land Rover Discovery 2015 is een ander soort verhaal. Standaart reeds heel royaal uitgerust met snufjes maar niet overdreven. De optie die ik nam waren 7 zitplaatsenen volledig navigatie - audiosysyteem.
Reserve wiel hangt onder de wagen wat ik dan niet positief vind . Een H en L heb je niet en voor een L betaal je een 800 euro. De 4- wiel aandrijving is continu en kan je mits aankoop van de Low gear dus eventueel inschakelen. De motor is een 3.0 diesel met 211 Pk en zeker groot genoeg om deze kollos voort te bewegen. Een gemengd verbruik van 10 l/100km is haalbaar.
Luxe is allom in deze wagen en binnen voelt en ziet deze er ook groter uit dan de Jeep . Hij is dat ook want de koffer is heel royaal . De 2 achterste zetels verdwijnen als het niks in de vloer en staan even snel weer recht.
Hier zijn de opties heel erg duur. De zeer comfortabele luchtveren rijden zalig maar mijn gedachten gaan uit naar het onderhoud nadien. Als deze stuk gaan kost dit een fortuin , zelf als je het zelf doet.
In deze wagen zit ook een load aan electronica die gaat sturen en bijsturen. Heel leuke en mooi afgewerkte zaken , dat wel maar dit mag niet stuk gaan wil je niet weer diep in de buidel moeten tasten.
Toch rijd deze luxebak onvoorstelbaar lekker. Je waant jezelf in een rijdend salon. Het sturen gaat als niks en het schakelen van de auto trans verloopt vlekkeloos. Dit is een parade paard van Land rover.
Op een stuk onverhard dat er eigenlijk heel erg HEEL ERG slecht bij ligt loopt de Dico vast :mad: Fok , K*T....In de test wagen zit een Lgear gemonteerd. Dus een druk op de knop , even wachten en je hoort de ''robot '' de L inschakelen. Beetje gas en de Disco trekt zich los uit het slijk en bolt rustig verder. Dus de gewone 4x4 deed niet wat ik verwachtte. De Wrangler deed dit wel op hetzelfde stuk zonder de L te moeten inschakelen.
Nu is er een heel erg groot verschil tussen de 2 wagens. De een wat meer luxe en piece of mind qua uitzicht en zeker 100% geschikt voor alledaags verkeer en de ander ( jeep ) een echt off road beest en 75 a 80% geschikt voor het dagelijkse verkeer.
Maar dan ga je op vakantie net als ik naar de Ardennen en wil je jouw voertuig werkelijk gaan gebruiken.
De Disco kwam met korting op 49.000 euro . BIV in België 2500 euro ( euro 6) en ook 775 euro jaarlijkse rijtaks.
De keuze vind ik heel erg moeilijk , zeker als ik als prepper bepaalde scenario's in gedachten neem waar ik heel zeker off road werk moet kunnen doen met mijn voertuig.
Zelf sleutelen is een must en bij beide auto's kan dat na de garantieperiode.
Ik bestel 1 van de wagens waarschijnlijk nog deze maand of de maand nadien.
Het gaat mij enkel nog tussen die 2 dus ik hoor graag eens eventuele ervaringen of suggesties . Beide wagens hebben reeds jaren dienst bewezen maar de vete tussen Land Rover en Jeep gaat ook al decennia terug.
Hmmm fotoke valt wat klein uit...
Na 23 jaar aub is de rechtzaak die ik had lopen tot een einde gekomen.
23 jaar geleden had ik een mega verkeersongeval dat ik maar net heb overleefd.
De lichamelijke schade was aanzienlijk en jaren heeft het geduurd voor ik weer ongeveer mezelf was.
Blijvende schade kon niet worden weggewerkt.
1 nier verloren , een gescheurde lever , gebroken rug op 3 plaatsen , de reukzin totaal weg en zo veel meer ....dit is niks om mee te maken als je 18 bent.
Na talloze heel zware operaties kon ik eindelijk weer naar huis en begon de revalidatie. Eerst lichamelijk en dan jaren psychisch .
De andere lijdensweg was de juridische. De tegenpartij doet er werkelijk alles aan om een zaak te winnen zelfs al zijn ze de '' schuldige''.
Bon , dit is achter de rug en ik heb altijd gezegd dat ik een terreinwagen nieuw zal kopen als dit moment er is .
Het moment is er . Ik ben heel pietje precies als het op zoiets aan komt en de keuze is teruggevallen op 2 wagens.
Aan de ene kant de Jeep Wrangler lang chassis met de 2.8 diesel of de Land Rover Discovery met de 3.0 diesel.
Beide liggen in dezelfde prijsklasse maar hebben heel grote verschillen.
Met beide een proefrit gemaakt on en off road en beide kunnen veel.
De Jeep is meer het terrein beest die best voorzien is op het het terrein werk.Met de 2.8 diesel motor van 200 pk kruipt deze wagen over alles wat de natuurwet toelaat.
Ontkoppelbare stabilisatorstangen , inschakelbare H en L en geen permanente 4x4 wat ik altijd waardeer om zelf de beslissing te nemen.
Reserve wiel hangt op de deur achteraan en de electronica is werkelijk voorzien om terrein werk te doen.
1meter water waad deze reus perfect door. Komt er water binnen , geen probleem...de wagen is er op gebouwd en afvoerstoppen zijn voorzien.
De rit met dit beest was een avontuur en je voelt dat je niet met een doetje op de baan bent.
Jaren lang heeft dit beest zich reeds bewezen en veel slechte kritiek is er niet over te vinden. Spare parts en after market zaken zijn er bij de vleet en het is en wagen waar makkelijk zelf aan te sleutelen is. Onderhoud is iets van niets en er zit heel veel standaart techniek in waar ik heel goed in thuis ben. Een Jeep wrangler is wel een heel klein beetje puriteins maar daar maak je zelf een keuze.
Omdat de motor een euro 5 is betaal je in België 3950 euro BIV :mad: en 770 euro jaarlijkse taks. Aankoopprijs ligt rond de 47.000 euro voor een full option Sahara met speciale overbrenging zodat je 2,2 t ttrekvermogen hebt.
De Land Rover Discovery 2015 is een ander soort verhaal. Standaart reeds heel royaal uitgerust met snufjes maar niet overdreven. De optie die ik nam waren 7 zitplaatsenen volledig navigatie - audiosysyteem.
Reserve wiel hangt onder de wagen wat ik dan niet positief vind . Een H en L heb je niet en voor een L betaal je een 800 euro. De 4- wiel aandrijving is continu en kan je mits aankoop van de Low gear dus eventueel inschakelen. De motor is een 3.0 diesel met 211 Pk en zeker groot genoeg om deze kollos voort te bewegen. Een gemengd verbruik van 10 l/100km is haalbaar.
Luxe is allom in deze wagen en binnen voelt en ziet deze er ook groter uit dan de Jeep . Hij is dat ook want de koffer is heel royaal . De 2 achterste zetels verdwijnen als het niks in de vloer en staan even snel weer recht.
Hier zijn de opties heel erg duur. De zeer comfortabele luchtveren rijden zalig maar mijn gedachten gaan uit naar het onderhoud nadien. Als deze stuk gaan kost dit een fortuin , zelf als je het zelf doet.
In deze wagen zit ook een load aan electronica die gaat sturen en bijsturen. Heel leuke en mooi afgewerkte zaken , dat wel maar dit mag niet stuk gaan wil je niet weer diep in de buidel moeten tasten.
Toch rijd deze luxebak onvoorstelbaar lekker. Je waant jezelf in een rijdend salon. Het sturen gaat als niks en het schakelen van de auto trans verloopt vlekkeloos. Dit is een parade paard van Land rover.
Op een stuk onverhard dat er eigenlijk heel erg HEEL ERG slecht bij ligt loopt de Dico vast :mad: Fok , K*T....In de test wagen zit een Lgear gemonteerd. Dus een druk op de knop , even wachten en je hoort de ''robot '' de L inschakelen. Beetje gas en de Disco trekt zich los uit het slijk en bolt rustig verder. Dus de gewone 4x4 deed niet wat ik verwachtte. De Wrangler deed dit wel op hetzelfde stuk zonder de L te moeten inschakelen.
Nu is er een heel erg groot verschil tussen de 2 wagens. De een wat meer luxe en piece of mind qua uitzicht en zeker 100% geschikt voor alledaags verkeer en de ander ( jeep ) een echt off road beest en 75 a 80% geschikt voor het dagelijkse verkeer.
Maar dan ga je op vakantie net als ik naar de Ardennen en wil je jouw voertuig werkelijk gaan gebruiken.
De Disco kwam met korting op 49.000 euro . BIV in België 2500 euro ( euro 6) en ook 775 euro jaarlijkse rijtaks.
De keuze vind ik heel erg moeilijk , zeker als ik als prepper bepaalde scenario's in gedachten neem waar ik heel zeker off road werk moet kunnen doen met mijn voertuig.
Zelf sleutelen is een must en bij beide auto's kan dat na de garantieperiode.
Ik bestel 1 van de wagens waarschijnlijk nog deze maand of de maand nadien.
Het gaat mij enkel nog tussen die 2 dus ik hoor graag eens eventuele ervaringen of suggesties . Beide wagens hebben reeds jaren dienst bewezen maar de vete tussen Land Rover en Jeep gaat ook al decennia terug.
Hmmm fotoke valt wat klein uit...
De keuze moet worden gemaakt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire